sâmbătă, 13 octombrie 2007

pungi si sacose

Nu cred ca suntem o natiune de sacoshari sau de caraushi. Cred ca suntem doar platitori de tribut vremilor in care nu aveam decat valize greu de transportat sau pungi de un leu. Indiferent ca ne place sau nu, o vedem in fiecare zi pe strada, in gari, la metrou, autogari, statii de autobuz. Oamenii cara lucruri si o fac in special cu sacosha, cu punga - in apropierea marilor supermarketuri (Carrefour, Cora, Auchan) situate in zonele centrale; sau pe la periferii - oameni de la tzara (la propriu) care transporta sacoshele de Metro - cele rezistente si mari, din plastic, cu manere sanatoase.

"Comerciantii cei mai buni sunt cei care ofera pungi atunci cand iti faci cumparaturile de la ei". Si toata lumea e de acord aici, e ok sa mergi la supermarket si sa pleci cu un ambalaj decent, ca in orice alta tara civilizata si nu cu cea de nylon, cum inca se mai practica la tara sau in multe orase din afara Bucurestiului.

In Bucuresti aproape toti retailerii ofera astfel de pungi, gratis, mai putin Billa, Albinutza, Metro. In schimb o fac supermarketurile de cartier, cel putin la mine in cartier. Si din ce in ce mai des, zarzavagii, vanzatorii de fructe si legume. De regula pungile pe care le dau cei din urma sunt ale celor mari: Carrefour, Cora, Auchan. E foarte funny sa mergi in piata de fructe sa iei un kg de mere si sa ti-l dea intr-o sacosa de Carrefour. Dar e ok, simti iesind o briza de civilizatie dintre legaturile de marar si gramada de tzelina.

Acum problema se pune foarte serios: daca un taran "needucat" (la propriu) intelege ca o punga gratis inseamna un plus de calitate care ii poate fideliza clientii, asta e cea mai gratis lectie de marketing pe care o poate lua managementul de la Billa, Albinutza, Metro. Nu stiu exact cum se pune problema in aceste multinationale - de pilda daca asta e o practica in toate tarile in care opereaza supermagazinele sau e doar o decizie locala. As inclina spre ultima. Sunt convins insa ca bugetele destinate producerii de sacoshe de plastic sunt (sau ar trebui, oricum) incluse mai degraba in costurile de marketing decat in cele de productie (sau mai rau, la pierderi??!!).

Asta pentru ca in momentul in care iese din magazin cu sacosele, clientul magazinului, odata ajuns pe strada, devine automat agent de publicitate. Marca magazinului e plimbata pe gratis pe sub ochii altora: publicitate curata. deci cei mai buni vanzatori din Romania sunt francezii de la Carrefour, Auchan, Cora si taranii de la mine din piatza. Restul sa mearga la training.

Niciun comentariu:

 
Add to Technorati Favorites