vineri, 26 octombrie 2007

Junior Achievement este verbul

Pentru ca m-am saturat sa vorbesc de ce nu imi place, am decis sa scriu despre ce imi place. Si-asa nu citeste nici naiba ce scriu eu aici, asa ca tot eu o sa citesc la final si voi fi multumit...

Am fost invitat la o conferinta organizata de Junior Achievement. Au fost invitati toti partenerii si finantatorii lor si nu a fost nimeni taxat. Asta nu e o cine stie ce noutate. Conferinte sunt multe, putine sunt cu key-speakeri foarte importanti, la majoritatea nu se plateste, ca la Kotler de pilda...

Conferinta a fost facuta pentru tineri elevi, studenti, sau tineri functionari in companii din Romania si a avut ca scop deschiderea orizonturilor acestora in materie de gandire profitabila. Reteta e arhicunoscuta: iei un american pur-sange, il pui cu fata catre public si cu spatele la un Powerpoint despre succesul in afaceri si modele de succes in business. In general da foarte bine sa spui ca ii cunosti pe toti, de la Bill Gates pana la Dl. Honda si sa zambesti mult, ca doar de-aia esti american. Nimic nou pana aici.

Ce ma ingrozeste de fiecare data cand particip la astfel de evenimente este atitudinea si limbajul de lemn corporatist pe care le adopta tinerii care lucreaza pentru firmele cunoscute - tineri de 20 si ceva de ani, adica oameni nascuti, multi dintre ei, dupa 1982. Desi nici macar nu au apucat sa simta pulsul business-ului foarte bine, ei sunt pregatiti sa fie indoctrinati si abia asteapta asta. "Compania mea promoveaza inovatia si adopta politici motivationale", "sunt sprijinit in cadrul (...)- si aici e zis cu emfaza numele companiei - sa ma dezvolt si sa creez"; "am sansa sa dezvolt proiecte noi care sunt in conformitate cu valorile companiei". Este absolut gretzos sa vezi astfel de atitudini - si astea nu imi inspira decat pionieri si soimii patriei decat marele spirit corporatist american din anii 50'. Sunt genul de tineri pentru care creativitatea nu este decat un cuvant asezat bine in discurs.

La povestea asta Junior Achievement are o bila alba, pentru ca programele lor sunt profund concrete: elevi in clasa a 3-a pot invata sa faca planuri de afaceri, sa lucreze cu Excel, sa faca networking si sa exprime coerent propuneri de dezvoltare de afaceri. Ei promoveaza iesirea din paradigma "facerii banilor" si intrarea in era "business-ului inteligent".

JA are filiale in peste 100 de tari din toata lumea, cu 8 milioane de elevi instruiti in "economie de piata" in fiecare an. Deci, repet: 8 milioane de elevi/studenti noi in fiecare an, de la clasa 1 pana la ultimul an de facultate. Just think...

Niciun comentariu:

 
Add to Technorati Favorites